Czujniki ciśnienia TPMS


TPMS (TIRE PRESSURE MONITORING SYSTEM) – to urządzenie, zamontowane do zaworu koła znajdujące się wewnątrz opony, monitorujące ciśnienie i temperaturę gazu w oponie, jednocześnie wysyłając tą informację do odbiornika w aucie. 
Dzięki temu systemowi kierowca ma stałą kontrolę nad ciśnieniem w kołach, co w dużym stopniu poprawia bezpieczeństwo i ekonomię jazdy. 
Utrzymanie prawidłowego ciśnienia w kołach wpływa również na redukcję spalin oraz zmniejszenie zużycia opon. 
Czujniki TPMS w najbliższym czasie staną się obowiązkowym wyposażeniem każdego nowego auta, a od wielu lat są już w dużej mierze stosowane.

 

Certyfikat TPMS

Jako jedna z nielicznych firm posiadamy Certyfikat TPMS.

 

TPMS spełnia trzy funkcje:

  • Zwiększa bezpieczeństwo jazdy
  • Zapobiega zwiększonemu zużyciu paliwa spowodowanego zmniejszonym ciśnieniem w oponach
  • Zapobiega zwiększonemu zużyciu ogumienia spowodowanego niewłaściwym ciśnieniem w oponach.

 

Oferujemy Państwu sprzedaż oraz pełny serwis i obsługę czujników ciśnienia w waszych kołach. Posiadamy w sprzedaży czujniki ciśnienia T-PRO do wszystkich modeli samochodów.

 

W zakres naszych usług wchodzi:

  • sprawdzenie czujnika (kod, ciśnienie, temperaturę, żywotność baterii)
  • kopiowanie czujnika (w przypadku uszkodzenia lub montażu nowego)
  • stworzenie nowego czujnika
  • wczytywanie czujnika poprzez OBD2
  • wczytywanie czujnika poprzez manualne procedury
  • naprawa czujnika (zestaw naprawczy)
  • serwis i wymiana czujnika.

 

 

 

Czym jest spowodowane zapalenie się lampki ostrzegawczej w TPMS?

Lampka głównie zapala się jeśli w kole brakuje 25% lub więcej powietrza. Innymi z powodów wadliwości czujnika może być:

  • uderzenie w krawężnik
  • wjechanie w dziurę
  • korozja czujnika
  • wysoka/niska zewnętrzna temperatura
  • słaba lub wyczerpana bateria w czujniku
  • niepoprawne zainstalowany TPMS

 

         

Jak długo mogą pracować baterie w czujnikach TPMS?

Bateria zamontowana z oryginalnymi czujnikami jest w stanie pracować przez ok. 5 lat. Bateria nie jest włączona dopóki czujnik nie zostanie zainstalowany i zaprogramowany w aucie. Oszacować stan baterii można na podstawie przejechanych kilometrów lub wieku auta. Jeśli samochód ma ponad 5 lat lub przejechał ponad 100tys km, oryginalny czujnik może zacząć wysyłać błędne informacje. Jeśli przebieg zbliża się do 100tys km, zalecana jest zmiana wszystkich 4 czujników jednocześnie. Pozwoli ci to uniknąć dodatkowych opłat związanych z wymianą i kodowaniem pojedynczych czujników.

System pośredni montowany głównie w autach z grupy VW, PSA, Fiat. Jest rozwiązaniem tanim w opracowaniu oraz prostym w użyciu.
System ten nie pokazuje tak dokładnych informacji jak system bezpośredni, ale jest za to bardziej przyjazny dla użytkownika pojazdu.
Jest to system wykorzystujący informację o szybkości obrotu koła dostarczonych przez ABS i ESP. System sprawdza czy wszystkie koła obracają się z taką samą prędkością, jeśli po pewnym czasie wykryje różnicę w szybkości obrotu koła przekaże informację kierowcy, że w którymś kole jest nieodpowiednie ciśnienie.
Coraz częściej można spotkać kolejną generację pośredniego systemu kontroli ciśnienia w oponie. Wykorzystuje się w nim pomiar wibracji na poszczególnych kołach oraz zmiany obciążenia podczas manewrów skręcania, przyspieszania oraz hamowania. Pomiary jak w poprzedniej metodzie są porównywane między wszystkimi czterema kołami.

Problemy systemu pośredniego:

  • Jeśli we wszystkich oponach ciśnienie jest nieprawidłowe, ale zbliżone do siebie, system uzna, że ciśnienie w kołach jest prawidłowe.
    Kierowca musi sam kalibrować system po każdym pompowaniu / wymianie opon. Czyli po każdym pompowaniu musimy zresetować system monitorowania ciśnienia, aby skalibrować go do nowych ustawień.
  • Informacja o różnicy ciśnienia jest wysyłana z opóźnieniem do komputera, z tego względu, że proces porównania jest długotrwały. Wynika to z tego, że brane pod uwagę są warunki trakcyjne, które mogą zmienić prędkość obrotową koła.


System bezpośredni montowany jest w około 80% aut wyposażonych w system pomiaru ciśnienia w oponach.
System jest dokładny, pomiar wyświetlany w komputerze w aucie. Dzięki zamontowanym czujnikom wewnątrz opony mamy stały wgląd na zmiany w ciśnieniu.
Czujnik może być zamontowany w różny sposób wewnątrz opony. Najbardziej popularne są czujniki zamontowane razem z zaworem powietrznym. Spotkać również można czujniki montowane bezpośrednio na feldze (np. Ford Mustang) lub montowane bezpośrednio na oponie (nowe rozwiązanie firmy VDO).

Problemy systemu bezpośredniego:

  • Łatwo je uszkodzić podczas demontażu opon. Na chwilę obecną zdarza się to coraz rzadziej, spowodowane jest to tym, że serwisanci zaczęli traktować wszystkie koła jakby były wyposażone w czujniki ciśnienia TPMS.
  • Koszty, jeśli czujnik zostanie uszkodzony lub wyczerpie się bateria powinno się go wymienić. Koszt czujnika to między 150-500zł (zależenie od modelu auta), do tego należy doliczyć kalibrację oraz aktywowanie czujnika.

W razie ewentualnych pytań prosimy o kontakt:

do góry